logo_maja

Baza wiedzy

Ryzyko dysleksji – czym jest?

Ryzyko dysleksji – czym jest?   Nie u wszystkich dzieci rozwój poszczególnych funkcji fizycznych i psychicznych przebiega równomiernie i harmonijnie. Tempo rozwoju u różnych dzieci może być odmienne. Przy niejednakowym tempie rozwoju w poszczególnych zakresach mówi się o zakłóceniach jego rytmu. Nierównomierność rozwoju może polegać na rozbieżności między rozwojem fizycznym a psychicznym, a może też […]

Czytaj więcej

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?   Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane są odruchami […]

Czytaj więcej

Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko

Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko   Drodzy Rodzice! Czy znana jest Wam zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć”? To samo dotyczy zdrowego kręgosłupa Waszego dziecka. Już w wieku przedszkolnym należy pamiętać, aby wpajać dzieciom zdrowe nawyki ruchowe. Ponieważ Wasze dziecko coraz więcej czasu spędza na zadaniach stacjonarnych i siedzących, warto zadbać by w wolnym czasie mogło […]

Czytaj więcej

Duża motoryka – rady dla nauczycieli 5-latków

Duża motoryka – rady dla nauczycieli 5-latków   Nauczycielu! Czy wiesz, że duża motoryka jest bazą, dzięki której dziecko rozwija małą motorykę? Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć zapewnione codziennie jak najwięcej ruchu, włączając w to swobodną zabawę, jak i ćwiczenia kierowane, rozwijające motorykę dużą na sali ruchowej.   Ćwiczeń z dużej motoryki jest wiele, […]

Czytaj więcej

Rozwój mowy dziecka

Podczas rozmów z rodzicami często pada pytanie: kiedy tak właściwie powinno się udać do logopedy, aby stwierdzić czy z naszym dzieckiem nie dzieje się coś niepokojącego. Zanim odpowiemy na to pytanie, warto przyjżeć się rozwojowi mowy u dzieci.   Mowa dziecka stanowi istotny element w jego rozwoju społecznym, poznawczym i emocjonalnym. Na prawidłowy jej rozwój mają […]

Czytaj więcej

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – rady dla nauczycieli i rodziców

Nauczycielu! Jeśli obserwujesz w grupie dzieci, które mają trudności ze zrozumieniem tego, co mówisz w szumie lub hałasie, lub gdy mówi jednocześnie kilka osób, warto sprawdzić, czy u takiego dziecka nie występują zaburzenia przetwarzania słuchowego.   Profile kliniczne APD U dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy obserwować jeden lub kilka profili klinicznych APD. Każdy z […]

Czytaj więcej

Prawidłowy siad dziecka – rady dla rodziców

Drodzy Rodzice! Wasz maluch w wieku 5 lat spędza dużo czasu na zabawach na podłodze lub przy stoliku. Powinniście pamiętać o tym, żeby zadbać o jego prawidłową postawę podczas siadu. Najbardziej nieprawidłowym ze sposobów siadania jest tzw. siad ”W”. Dziecko przyjmuje wtedy pozycję siadu klęcznego z pupą pomiędzy szeroko rozłożonymi stopami, które tworzą szeroką podstawę. Jest to […]

Czytaj więcej

Mała motoryka – rady dla rodziców dzieci 5 letnich

Drodzy Rodzice! Mała motoryka jest terminem z którym spotykacie się zapewne już od kiedy wasze dziecko było niemowlęciem. Czy wiecie co ona oznacza i jak ją ćwiczyć? Mała motoryka jest sprawnością rąk, dłoni i palców. Rączki dziecka same ćwiczą swoją siłę i sprawność (koordynację) podczas niemal każdej zabawy. Przygotowując się na pójście naszej pociechy do […]

Czytaj więcej

Mała motoryka – rady dla nauczycieli

Nauczycielu! Czy wiesz, że mała motoryka, czyli sprawność dłoni i palców, rozwija się wraz z wiekiem a proces ten powinien zakończyć się do około 6 roku życia? Właśnie dlatego jest jednym z wyznaczników gotowości dziecka do pisania i nauki szkolnej. Rozwojowi małej motoryki sprzyja przede wszystkim ruch, czyli duża motoryka (głównie koordynacja ruchowa) i właściwe […]

Czytaj więcej

ZESPÓŁ ASPERGERA, ADHA, ADD

W ostatnich latach  dramatycznie zwiększył się odsetek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nie do końca znane są przyczyny tego stanu ale na pewno wiadomo, że wczesna diagnoza i terapia są w stanie pomóc dzieciom funkcjonować sprawnie w dalszym życiu Gdy niepokoimy się o rozwój swojego dziecka w kategoriach zagrożenia zaburzeniami ze spektrum autyzmu warto zwrócić […]

Czytaj więcej