Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko

 

Drodzy Rodzice!

Czy znana jest Wam zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć”?

To samo dotyczy zdrowego kręgosłupa Waszego dziecka.

Już w wieku przedszkolnym należy pamiętać, aby wpajać dzieciom zdrowe nawyki ruchowe. Ponieważ Wasze dziecko coraz więcej czasu spędza na zadaniach stacjonarnych i siedzących, warto zadbać by w wolnym czasie mogło się poruszać, pobiegać i poćwiczyć.

Kręgosłup ma swoje naturalne krzywizny. Gdy patrzycie na niego z boku, odcinek szyjny wygina się do przodu (lordoza szyjna), piersiowy do tyłu (kifoza piersiowa), lędźwiowy też do przodu (lordoza lędźwiowa) a krzyżowa do tyłu (kifoza krzyżowa). Gdy te fizjologiczne krzywizny są bardziej pogłębione lub spłaszczone, wystąpią problemy z kręgosłupem, które mogą doprowadzić do powstania wad postawy. Patrząc na kręgosłup od tyłu powinien on być prosty. Gdy tak nie jest, mówimy o skrzywieniu bocznym, czyli skoliozie.

Co możemy zrobić, by zapobiec wadom postawy u dzieci? Oczywiście dawać im możliwość jak największej ilości zdrowego ruchu. Najlepsza jest nauka pływania, która korzystnie wpływa na normalizację napięcia mięśniowego, wytrzymałość i koordynację ruchową. Można też zapisać dziecko na piłkę nożną, akrobatykę, balet, wspinaczkę czy taniec  a także chodzić z nim na place zabaw.

Należy pamiętać o tym, że wszelkie nieprawidłowości, które zauważycie w postawie ciała dziecka należy jak najszybciej skonsultować ze specjalistą (fizjoterapeutą), ponieważ dziecko w tym wieku bardzo intensywnie rośnie. Ma to swoją zaletę, gdyż w razie ewentualnych zaburzeń można je jeszcze stosunkowo łatwo zniwelować. Nieleczone wady kręgosłupa będą prowadziły do poważniejszych schorzeń układu ruchu u starszego dziecka.

 

 

zdjęcie: pexels.com

 

powrót do bazy wiedzy