Zajęcia wyrównawcze – j. polski, matematyka
Głównym celem zajęć wyrównawczych z języka polskiego jest wyposażenie uczestników i uczestniczek w takie zasoby, umiejętności i wiedzę, które pozwolą im wyrównać braki edukacyjne, a przy tym rozszerzyć umiejętności w tych dziedzinach, w których radzą sobie lepiej.
Program zajęć zawiera informacje z rożnych zakresów – od literackiego począwszy, przez gramatykę, ortografię, interpunkcję, aż po szkolne formy wypowiedzi.
Cel ogólny:
Wyrównywanie braków w opanowaniu podstawowych wiadomości, motywowanie
do samodzielnej pracy, kształcenie szeregu umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki.
Cele szczegółowe:
– doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz techniki czytania głośnego,
– kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej:
a) ćwiczenie w opowiadaniu treści utworów fabularnych,
b) odpowiadanie na pytania dotyczące treści utworu,
c) układanie planu wydarzeń,
d) wskazywanie elementów świata przedstawionego w utworze,
e) ćwiczenia w rozpoznawanie cech różnych gatunków literackich,
f) wskazywanie podstawowych środków stylistycznych (przenośni, porównań, apostrof, personifikacji, itp.),
g) ćwiczenie w opisywaniu reprodukcji obrazu, rzeźby,
h) konstruowanie wypowiedzi pisemnych z zachowaniem trójdzielnej kompozycji; redagowanie listu, streszczenia, sprawozdania, recenzji, charakterystyki, opowiadania z elementami opisu postaci, rozprawki,
– utrwalenie wiadomości z zakresu nauki o języku:
a) rodzaje wypowiedzeń(zdanie pojedyncze i złożone, równoważniki zdania, zawiadomienie),
b) budowa zdania; określenie i nazywanie części zdania, rozbiór logiczny,
c) rodzaje wypowiedzeń złożonych: współrzędne i podrzędne; ich budowa i analiza ,
d) ćwiczenie we wskazywaniu i nazywaniu części mowy,
e) ćwiczenia ortograficzne
f) ćwiczenia interpunkcyjne
g) ćwiczenia frazeologiczne
– efektywne zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu kończącego szkołę z jak najlepszym wynikiem:
a) testy egzaminacyjne
b) konstruowanie odpowiedzi na pytania otwarte
c) konstruowanie dłuższych wypowiedzi pisemnych.
GABRIELA MOMOTIUK – MIELESZKIEWICZ
polonista, terapeuta pedagogiczny