ZMYSŁ RÓWNOWAGI

rady dla nauczycieli dzieci 6 letnich

Nauczycielu, czy wiesz że zmysł równowagi jest najważniejszym ze zmysłów?

Jest to podstawowy system sensoryczny, z którego impulsy łączą się z informacjami z innych zmysłów i to jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na pracę całego systemu nerwowego. Przez receptory ucha wewnętrznego dostarczane nam są informacje o pozycji i ruchach głowy. Połączenie wrażeń płynących z ruchu liniowego i rotacyjnego jest bardzo dokładne i dzięki temu wiemy gdzie się znajdujemy, jak i w jakim kierunku się przemieszczamy.  System przedsionkowy we współpracy z systemem proprioceptywnym wpływa na świadomość pozycji i ruchów ciała w przestrzeni. Ten system naszego układu nerwowego jest wyjątkowo wrażliwy na zmiany naszej pozycji i ma duży wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Istnieją dwa rodzaje zaburzeń równoważnych: podwyższona wrażliwość na ruch i obniżona wrażliwość na bodźce ruchowe.

Nadwrażliwość na bodźce równoważne objawia się niechęcią dzieci do zabaw ruchowych.

Takim dzieciom należy dać czas i nie zmuszać ich do zabaw tego typu, warto uaktywniać te dzieci w inny sposób (podczas gier ruchowych niech liczą punkty, na placu zabaw niech bawią się w piaskownicy, warto doceniać każde ich osiągnięcia i nie narażać na wyśmianie przez rówieśników).

Dzieci u których wrażliwość na bodźce ruchowe jest obniżona są ciągle w ruchu, kręcą się, przeskakują z nogi na nogę, nie mogą usiedzieć w jednym miejscu, uwielbiają place zabaw i zabawy ruchowe). Takie dzieci warto uaktywniać, niech maja dodatkowe zadania dzięki którym będą mogły być w ruchu.

Dzieci nadaktywne zazwyczaj „przeszkadzają” i szybciej trafiają na terapią SI,  tymczasem niechęć do ruchu powinna zwrócić uwagę i zainteresować najbliższe otoczenie dziecka. Dziecko rozwija się przez ruch, a skoro go unika jest to oznaką jakichś problemów, którym trzeba się przyjrzeć. Unikające ruchu dziecko potrzebuje profesjonalnej pomocy podobnie jak dziecko poszukujące nadmiernie wrażeń związanych z ruchem, czyli nadpobudliwe ruchowo.

Najważniejsze jest to by jak najwcześniej zauważyć, zdiagnozować i zacząć eliminować zaburzenia zmysłu równowagi. Dotyczy to w równym stopniu unikania  ruchu jak i nadpobudliwości ruchowej.

Anna Dobosz