Zespół Aspergera, ADHD, ADD
W ostatnich latach dramatycznie zwiększył się odsetek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nie do końca znane są przyczyny tego stanu ale na pewno wiadomo, że wczesna diagnoza i terapia są w stanie pomóc dzieciom funkcjonować sprawnie w dalszym życiu.
Gdy niepokoimy się o rozwój swojego dziecka w kategoriach zagrożenia zaburzeniami ze spektrum autyzmu warto zwrócić uwagę na trudności w kilku obszarach w zakresie interakcji społecznych:
– dziecko ma trudności z relacjami i ze wspólną zabawą z rówieśnikami;
– ma trudności z dostosowaniem się do zasad społecznych w przedszkolu, szkole, w miejscach publicznych; albo przestrzega te zasady w sposób literalny;
– brak mu zdolności do empatii, zachowuje się tak, jakby nie był zainteresowany perspektywą drugiej osoby;
– reaguje silnymi emocjami na (z naszego punktu widzenia) mało istotne zdarzenia.

W zakresie komunikacji:
– używa wyszukanego, pedantycznego słownictwa;
– ma trudności z rozumieniem żartów i przenośni (typu „mieć złote serce”);
– ma specyficzny kontakt wzrokowy;
– jego mimika, gestykulacja czy ekspresja ciała różnią się od ekspresji innych dzieci.

W zakresie zachowań:
– ma trudności z zabawą „na niby”, woli bawić się realnymi przedmiotami, może bardzo lubić filmy i książki popularnonaukowe;
-ma wąskie, nietypowe zainteresowania, np. betoniarki, hodowla kur ozdobnych, rozkłady jazdy;
– źle reaguje na nowe sytuacje, wpada w złość kiedy codzienne czynności nie odbywają się zgodnie ze schematem;
– jest nadwrażliwe lub niedowrażliwe na bodźce z otoczenia: słuchowe, smakowe, węchowe, dotykowe.

Proszę jednak pamiętać, że jeden wyizolowany objaw o niczym jeszcze nie świadczy. Jednak zestaw objawów z różnych grup może wzbudzać niepokój i wskazuje na konieczność kontaktu ze specjalistą.
mgr Agnieszka Kapica