Prawidłowy siad dziecka – dla nauczycieli

Nauczycielu! 

Czy wiesz jak prawidłowo powinny siedzieć dzieci w przedszkolu?

Jednym z najbardziej nieprawidłowych jest tzw. siad „W”. Jeżeli ten typ siadu jest dominujący, prowadzi często do koślawości kolan, złego ustawienia stóp, problemów z rotacją miednicy a tym samym w późniejszym czasie z koordynacją ruchową. Dodatkowo źle ustawiona miednica wpływa niekorzystnie na ustawienie tułowia, szyi i głowy, co prowadzi do niewłaściwej pracy w obrębie aparatu artykulacyjnego a w konsekwencji do powstania wad zgryzu i wymowy. Siad „W” wiąże się przede wszystkim ze zbyt słabym napięciem mięśniowym w obrębie tułowia. Dziecko nie jest w stanie utrzymać swojego ciała w pionie podczas siadu na podłodze i często tworzy sobie sztuczną szeroką podstawę.

Jeśli w Twoim przedszkolu dzieci siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym, „na kokardkę”, to też nie jest do końca prawidłowa pozycja. Miednica jest wtedy ustawiona w tyłopochyleniu. Uniemożliwia to rotację w tułowiu oraz wymusza garbienie się dziecka, ponieważ mało który maluch w tym wieku umie utrzymać proste plecy.

Jak więc powinno siadać? Odpowiedź jest prosta: w jak najbardziej zróżnicowany sposób. Może w siadzie klęcznym, skrzyżnym, bokiem, w siadzie prostym, na krzesełku czy pufie. Równie dobrze może też leżeć na brzuchu. Na zajęciach stolikowych dziecko powinno mieć dobrane odpowiedniej wysokości stolik i krzesełko, tak żeby kolana i biodra tworzyły kąt prosty a ręce opierały się swobodnie.