ZMYSŁ SMAKU I ZAPACHU – „CHEMICZNE” ZMYSŁY – u dzieci 6 letnich

ZMYSŁ SMAKU I ZAPACHU – „ CHEMICZNE” ZMYSŁY –  u dzieci 6letnich Zmysł smaku to jeden z dwóch „chemicznych” zmysłów. Dzięki niemu możemy dokonać chemicznej analizy pokarmów i wiemy co trafia do naszych ust. Zmysł smaku rozwija się  w życiu płodowym. Kubki smakowe znajdują się na języku, podniebieniu i wargach. Człowiek potrafi dzięki nim odróżnić […]



czytaj więcej



CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO – dla nauczycieli

CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO – dla nauczycieli Nauczycielu, Jeśli obserwujesz w grupie dzieci, które mają  trudności ze zrozumieniem tego co mówisz w szumie/hałasie, lub gdy mówi jednocześnie parę osób, warto sprawdzić, czy dziecko nie ma zaburzeń przetwarzania słuchowego. U  dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy obserwować jeden lub kilka profili klinicznych APD. Każdy z nich […]



czytaj więcej



CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO rady dla rodziców 6-latków

CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO Rady dla Rodziców Jeśli twoje dziecko ma problemy z wysłuchaniem, zapamiętaniem i wykonaniem poleceń, zwróć na nie szczególną uwagę –  twoje dziecko może mieć centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego. Obserwując dzieci mające trudności ze zrozumieniem mowy  w szumie/hałasie, lub gdy mówi jednocześnie parę osób, można zauważyć inne współwystępujące problemy. Takie dzieci bardzo […]



czytaj więcej



ROZWÓJ MOWY DZIECKA

Rozwój mowy dziecka Mowa dziecka stanowi istotny element w jego rozwoju społecznym, poznawczym i emocjonalnym. Na prawidłowy jej rozwój mają wpływ uwarunkowania genetyczne, prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka i środowisko w jakim się rozwija. W rozwoju mowy dziecka możemy wyróżnić cztery okresy: 1. Okres melodii – trwa od urodzenia do 1 roku życia. Dziecko moduluje dźwięki […]



czytaj więcej



Rozwój mowy dziecka

ROZWÓJ MOWY DZIECKA   Mowa dziecka stanowi istotny element w jego rozwoju społecznym, poznawczym i emocjonalnym. Na prawidłowy jej rozwój mają wpływ uwarunkowania genetyczne, prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka i środowisko w jakim się rozwija. W rozwoju mowy dziecka możemy wyróżnić cztery okresy: 1. Okres melodii – trwa od urodzenia do 1 roku życia. Dziecko moduluje […]



czytaj więcej



Psychoterapia rodzin i par w ujęciu systemowym

Psychoterapia rodzin i par w ujęciu systemowym Psychoterapia systemowa zakłada rozumienie rodziny, nie tylko jako sumy elementów, ale jako system, w którym członkowie rodziny wzajemnie na siebie oddziałują tworząc sieć wzajemnych relacji. Terapia systemowa zakłada odejście od myślenia przyczynowo – skutkowego, a skupia się na rozumieniu cyrkularnym, co oznacza, że jakakolwiek zmiana w jednej części […]



czytaj więcej



Psychoterapia indywidualna

Psychoterapia indywidualna to cykl regularnych spotkań z pacjentem, poświęconych pracy nad rozwiązaniem jego problemu. Psychoterapeuta z uwagą słucha pacjenta i pomaga mu zrozumieć uczucia i myśli towarzyszące doznawanym trudnościom, towarzyszy pacjentowi w procesie poznawania siebie i dokładnej analizie źródeł cierpienia. Często zachęca do szukania przyczyn aktualnych problemów w przeszłości, po to by zmierzyć się z […]



czytaj więcej



Terapia wad postawy

Rehabilitacja wad postawy u dzieci Czym są wady postawy? Wady postawy u dzieci są to okresowe lub trwałe zaburzenia prawidłowej postawy ciała. Związane są z niewydolnością układu mięśniowego, kostnego i więzadłowego kręgosłupa. Związane są też z zaburzeniami funkcji innych części narządu ruchu, które zmieniają statykę kręgosłupa, albo dysfunkcją innych narządów organizmu takich jak wzrok i […]



czytaj więcej



Fizjoterapia funkcjonalna

Rozwój rehabilitacji, jako jednej ze specjalności medycznych, rozpoczął się po II wojnie światowej. Uznano ją wówczas, za integralną 3-cią fazę procesu terapeutycznego (obok diagnozowania i leczenia). Patrząc na dzisiejsze społeczeństwo i jego rozwój fizyczny, można śmiało stwierdzić, iż ludzie coraz mniej w wolnym czasie uprawiają aktywny wypoczynek. Niejednokrotnie także charakter wykonywanej pracy sprzyja kontuzjom oraz […]



czytaj więcej



Przetwarzanie bodźców sensorycznych – wskazówki dla rodziców

Przetwarzanie bodźców sensorycznych Wskazówki dla rodziców Podstawą prawidłowej egzystencji człowieka i osiągania określonych celów jest prawidłowe współdziałanie poszczególnych organów zmysłów, które w drodze do pełnej dojrzałości muszą przejść przez wiele etapów uczenia się i integracji. Proces ten dokonuje się poza naszą świadomością i ma indywidualne dla każdego tempo. Od czasu do czasu każdy z nas […]



czytaj więcej