Zespół Aspergera, ADHA, ADD

Zespół Aspergera, ADHD, ADD W ostatnich latach dramatycznie zwiększył się odsetek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nie do końca znane są przyczyny tego stanu ale na pewno wiadomo, że wczesna diagnoza i terapia są w stanie pomóc dzieciom funkcjonować sprawnie w dalszym życiu. Gdy niepokoimy się o rozwój swojego dziecka w kategoriach zagrożenia zaburzeniami […]



czytaj więcej



Mała motoryka – rady dla rodziców

MAŁA MOTORYKA Mała motoryka jest terminem z którym spotykacie się zapewne już od kiedy wasze dziecko było niemowlęciem. Czy wiecie co ona oznacza i jak ją ćwiczyć? Mała motoryka jest sprawnością rąk, dłoni i palców. Rączki dziecka same ćwiczą swoją siłę i sprawność (koordynację) podczas niemal każdej zabawy. Przygotowując się na pójście naszej pociechy do […]



czytaj więcej



Prawidłowy siad dziecka – rady dla rodziców

Wasz maluch spędza dużo czasu na zabawach na podłodze lub przy stoliku. Powinniście pamiętać o tym, żeby zadbać o jego prawidłową postawę podczas siadu. Najbardziej nieprawidłowym ze sposobów siadania jest tzw. siad ”W”. Dziecko przyjmuje wtedy pozycję siadu klęcznego z pupą pomiędzy szeroko rozłożonymi stopami, które tworzą szeroką podstawę. Jest to bardzo niezdrowe  dla stawów […]



czytaj więcej



Duża motoryka – rady dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym

Czy wiesz, że motoryka duża to wszystkie aktywności, w które zaangażowane jest całe ciało dziecka podczas codziennej aktywności, zabaw i ćwiczeń? Dzisiejsze czasy niestety nie sprzyjają rozwojowi fizycznemu dzieci. Nasze maluchy praktycznie od niemowlęcia stykają się z elektroniką, komputerami czy tabletami. Często prowadzi to do wtórnego zaburzenia rozwoju dzieci w zakresie dużej motoryki. Dziecko, które […]



czytaj więcej



Na co zwracać uwagę w rozwoju fizycznym dziecka?

Drodzy Rodzice! Zapewne znacie swoje dziecko jak nikt inny. Czasem jednak możecie przeoczyć pewne  rzeczy związane z jego rozwojem fizycznym i postawą. Wszystkie nieprawidłowości powinny być konsultowane ze specjalistą, ponieważ mogę wpłynąć negatywnie na rozwój dziecka. Na co zwracać uwagę? – Gdy patrzycie na malucha, który stoi do Was tyłem i ma złączone stopy, zwróćcie […]



czytaj więcej



Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko

Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko< Czy znana jest Wam zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć” To samo dotyczy zdrowego kręgosłupa Waszego dziecka. Już w wieku przedszkolnym należy pamiętać, aby wpajać dzieciom zdrowe nawyki ruchowe. Ponieważ Wasze dziecko coraz więcej czasu spędza na zadaniach stacjonarnych i siedzących, warto zadbać by w wolnym czasie mogło się poruszać, pobiegać […]



czytaj więcej



Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?

Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane są odruchami przetrwałymi. Odruchów pierwotnych jest kilkanaście, niewygaszone w odpowiednim czasie […]



czytaj więcej



INTEGRACJA SENSORYCZNA – rady dla rodziców

Jeśli podejrzewacie u swojego dziecka zaburzenia procesów integracji sensorycznej lub słyszycie od nauczyciela w przedszkolu o konieczności wspomagania dziecka terapią SI zacznijcie dokładnie przyglądać się swojemu dziecku,  obserwujcie jakich wrażeń  unika, a jakich poszukuje i potrzebuje. Najlepszym źródłem wiedzy o potrzebach dziecka jest obserwacja jego spontanicznych reakcji, podejmowanych zabaw i aktywności.Terapia integracji sensorycznej to oddziaływania […]



czytaj więcej



ZABURZENIA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

U większości dzieci rozwój integracji sensorycznej przebiega prawidłowo i zupełnie naturalnie, podczas codziennych zabaw i innych aktywności. Jeżeli procesy integracji zmysłowej są zaburzone, pojawia się wiele problemów w rozwoju  dziecka. Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową, mózgowym […]



czytaj więcej



ROZWÓJ SENSORYCZNY

Zmysły służą nam do poznania otaczającego nas świata. To co widzimy, czujemy, czego dotykamy pozwala nam nabierać doświadczeń. Nabieranie ich pozwala nam uczyć się prawidłowo reagować w określonych sytuacjach. Rozwój umiejętności odbierania wrażeń dotykowych, proprioceptywnych, równoważnych oraz wzrokowych, słuchowych, węchowych i smakowych, jest pierwszym etapem dojrzewania sensorycznego. Bez tej umiejętności kolejne etapy nie przebiegają prawidłowo […]



czytaj więcej